Preventie, state of the art tools en een persoonlijke aanpak leiden tot succes bij het voorkomen van problematische huurachterstanden.
Woningstichting Eigen Haard: “Ik zie dat onze huurders op een eerlijke en positieve manier gestimuleerd worden om achterstanden te betalen.”
Woonin: “Ultimoo is een verlengstuk van ons team en zorgt voor tevreden klanten en mooie resultaten.”
Stichting Woonbron: “Wij doen er alles aan om de zaak minnelijk op te lossen voor de klant, maar Ultimoo weet dit nog beter te doen.”
Goedestede: “Op de afdeling huurincasso werken zeer deskundige medewerkers die op een eerlijke, klantvriendelijke en transparante wijze vorderingen innen, geheel zoals wij dat als opdrachtgever wensen.”
- Lage tot geen kosten voor huurders
- 75% contact binnen 10 dagen
- Generatiegestuurde incassotrajecten
- 92% betaalt zonder deurwaarder
- Geen huisuitzettingen o.b.v. huurachterstand
De incassomarkt is de afgelopen 25 jaar volop in beweging. Waar veel woningcorporaties in het begin van deze eeuw direct een gerechtsdeurwaarder inschakelden bij huurders met een huurachterstand, kiezen anno 2025 steeds meer woningcorporaties eerst voor een intensief (minnelijk) incassotraject via het incassobureau. De reden hiervoor is tweeledig, enerzijds is er een grotere focus op maatschappelijk verantwoord incasseren. Anderzijds willen woningcorporaties hoge gerechtelijke kosten voorkomen.
Ultimoo Incasso is vaste incassopartner van een aantal van de grootste woningcorporaties van Nederland en zorgt er maandelijks voor dat meer dan 92% van de overgedragen vorderingen van de woningcorporaties worden geïncasseerd, zonder dat daar uiteindelijk een overdracht aan de deurwaarder of een rechtszaak voor nodig is.
(Bron: Woningstichting Eigen Haard, Stichting Woonbron, Woonin, Woningstichting Goedestede)
Het belang van vroegtijdige interventie
Het tijdig identificeren en aanpakken van betalingsproblemen is cruciaal. Interventie voorkomt niet alleen financiële verliezen voor verhuurders, maar helpt ook huurders om grotere financiële problemen te voorkomen. Door in een vroeg stadium het incassodossier over te dragen (max 2,5 maand huurachterstand) kan er direct gestart worden met een intensief (minnelijk) incassotraject. Tijdens dit traject zoekt Ultimoo via verschillende kanalen contact met de huurder, nu de huurachterstand nog beheersbaar is, om tot een duurzame oplossing te komen. De praktijk laat zien dat in 75% van de overgedragen huurdossiers al binnen 10 dagen contact met de huurder is gelegd.
Technologische ondersteuning en incasso
De integratie van nieuwe technologie speelt een cruciale rol in het moderniseren van huurincasso.
Ultimoo Incasso werkt met generatiegedreven trajecten, zodat huurders altijd via het juiste communicatiekanaal en met de juiste tone-of-voice worden benaderd. Daarnaast kunnen huurders naast traditionele communicatiemiddelen als telefonie en e-mail ook zelf direct online zaken regelen via WhatsApp of een speciale chatbot.
Dankzij API-koppelingen zijn de systemen van de woningcorporatie en het incassobureau realtime verbonden, waardoor betaalinformatie direct wordt uitgewisseld en we altijd uitgaan van de juiste huurachterstand.
Uit onderzoek is gebleken dat de betalingsbereidheid van huurders groeit als de betaalwijze zo eenvoudig mogelijk is ingericht. Automatische aankondigingen, reminders en betaallinks zijn voorbeelden van slimme technieken voor een optimale betaalervaring.
En dan is er natuurlijk nog Artificial Intelligence (AI), waarmee veel administratieve en operationele processen geautomatiseerd kunnen worden. Het doel van al deze innovaties is om het incassotraject slimmer en efficiënter te maken.
Maatwerk en menselijke benadering
Veel mensen hebben de misvatting dat innovatie en slimme tools ten koste gaan van persoonlijke aandacht en contact. Het zijn juist deze technieken die ervoor zorgen dat medewerkers veel efficiënter kunnen werken. Hierdoor krijgen zij nog meer tijd voor persoonlijke gesprekken met huurders om samen naar een duurzame oplossing te zoeken.
Bij Ultimoo willen we graag weten wat er bij huurders achter de voordeur speelt. Iedere huurder heeft immers een eigen verhaal en achtergrond. Zodra wij in contact zijn met een huurder wordt eerst een profielschets opgemaakt. Hierbij verzamelen onze medewerkers veel relevante informatie, zoals informatie over de gezinssamenstelling, het soort inkomen, of er sprake is van meerdere schulden, de reden dat er niet betaald is en de totale schuldenlast van de huurder.
Op basis van deze informatie worden gepersonaliseerde en effectieve oplossingen aangeboden en worden huurders op een positieve manier gestimuleerd om aan hun verplichtingen te blijven voldoen. In die gevallen waarbij de huurders er zelf niet meer uitkomen, of er inmiddels sprake is van multi-schuldenproblematiek, worden de huurders begeleid door onze specialisten en doorverwezen naar de hiervoor bestemde hulpinstanties.
Op deze manier streeft Ultimoo naar de optimale balans tussen innovatie en persoonlijke aandacht, waardoor de kwaliteit van incassodienstverlening alleen maar toeneemt.
Ultimoo Incasso
Als toonaangevende speler in de markt beschikt Ultimoo Incasso over een zeer ervaren team van incassospecialisten met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van huurincasso. Zij hebben passie voor het vak en zien in ieder dossier de uitdaging om tot een passende oplossing te komen, zonder overdracht aan een deurwaarder. De preventieve aanpak van Ultimoo is succesvol omdat er niet alleen gefocust wordt op het innen van schulden, maar ook op het begrijpen en ondersteunen van de huurders in hun specifieke situaties. Door vroegtijdig in te grijpen en op maat gemaakte communicatie en betalingsoplossingen te bieden, wordt voorkomen dat kleine betalingsachterstanden escaleren tot grotere financiële problemen. Ons doel is altijd om een evenwicht te vinden tussen de belangen van de woningcorporaties en het welzijn van de huurders. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en betere incassoresultaten voor alle partijen.
Conclusie
In een tijd waarin de financiële druk op huurders kan toenemen, is het van cruciaal belang dat incassodiensten zowel effectief als empathisch zijn. Een preventieve aanpak biedt een win-win situatie: woningcorporaties behouden hun inkomstenstroom, terwijl huurders de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun financiële verplichtingen ook in de toekomst na te komen.
Meer weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Alexander van der Beek van Ultimoo Incasso via (06-49270025) of via avanderbeek@ultimoo.nl Hij kan u meer vertellen over de unieke aanpak en hoe ook u kunt profiteren van minnelijke incassoscores van meer dan 90%.