Sessies


Ronde 1 - 14.00 uur


Sessie 1

SessiesDe noodzaak van samenspel tussen informele en formele schuldhulp bij problematische schulden

Nederland kent honderden lokale informele armoede- en schuldenprojecten (zoals bijvoorbeeld thuisadministratie en buurtkamers). Projecten die een meerwaarde hebben voor juist die groepen waar de grootste winst te behalen valt: inwoners met een lage financiële (zelf)redzaamheid die vaak niet in beeld zijn bij de reguliere schuldhulpverlening. Door de hulp vanuit deze informele projecten neemt bij veel deelnemers hun financiële redzaamheid toe. Tegelijkertijd hebben deelnemers na afloop van het project vaak nog steeds schulden, waarvan het merendeel nog steeds problematisch is. Voor deze groep is er professionele schuldhulpverlening nodig om van hun schulden af te komen. Tweederde van de deelnemers met problematische schulden zegt deze hulp echter nu niet te ontvangen. In toenemende mate ontstaat het besef dat om mensen écht te helpen, organisaties samen moeten werken.

In deze sessie komt het volgende aan bod:

  • Hoe kan de doorverwijzing van burgers met problematische schulden vanuit lokale, informele armoede- en schuldenprojecten naar de formele professionele schuldhulpverlening worden geoptimaliseerd?
  • Waarom loopt de doorverwijzing nog niet optimaal? Wat is de invloed van beeldvorming en subsidievoorwaarden hierbij?
  • Wat zijn de ervaringen van burgers met informele en formele hulp? Welke knelpunten ervaren zij en hoe kan de samenwerking volgens hen verbeterd worden?
  • Hoe kom je met inwoners met financiële problemen in contact? Wat vraagt dat in het contact tussen gemeenten en lokale, informele armoede- en schuldenprojecten?

dr. Anna Custers, lector armoede interventies, Hogeschool van Amsterdam


Sessie 2

SessiesWat als rechters de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) steeds verder oprekken in het voordeel van jouw huurder?

In deze sessie wordt uitleg gegeven over de gevolgen van recente uitspraken van rechters in het kader van de uitleg van de Wgs.

  • Hoe hier mee om te gaan?
  • Moet je het proces van aanmelding hierop aanpassen?
  • Is het wijs hierop te anticiperen als dit bij “jouw” rechter(s) nog niet het geval is?
  • Wat betekent dit voor de gemeente(s) met jullie woonbezit?
  • Moet ik met hen in overleg?

Kortom veel vragen waarop wij in ieder geval een antwoord voor je hebben. Je bent van harte welkom om ons aan te horen en de vragen te stellen die jou bezighouden. Je weet maar nooit of wij of iemand anders in de zaal een passend antwoord heeft voor jouw situatie.

Wim Brugman, management team Mind2Pay


Sessie 3

SessiesMensen verleiden in hun eigen belang: gedragsinzichten toepassen

Tijdens deze sessie ga je zelf in groepen van vier aan de slag met een praktijkcasus. In 25 minuten pas je op een werkblad systematisch gedragsprikkels toe om de doelgroep tot het gewenste gedrag aan te zetten. Daarna bedenk je op welke manier je je idee in de praktijk kunt testen. We halen de ideeën op in korte pitches; de beste toepassingen krijgen een prijs.

Mogelijke casussen:

  • Schuldenaren vragen hulp bij de gemeente
  • Schuldenaren bellen om betaalregeling bij de corporatie
  • Jongvolwassenen bestellen binnen budget i.p.v. met Klarna

Eva van den Broek, founder Stichting Behavioural Insights Nederland


Sessie 4

SessiesJongeren en schulden

In Groningen proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de jongeren. Bijvoorbeeld in het contact leggen en de wijze van communiceren.

Vanuit die gedachte leveren we maatwerk en motiveren we de jongeren om zo weer een gezonde financiële situatie te creëren.

Kim Derks en Miriam Kesseling, Eurocoaches Groningse Kredietbank (GKB)


Sessie 5

SessiesInteractieve sessie Een arm om armoede

In de sessie ‘Een arm om armoede’ kun jij als vakprofessional ervaren hoe armoede voelt, wat het daadwerkelijk doet én maak je kennis met de ervaringsverhalen van mensen. Je wordt met meer begrip en empathie aan het werk gezet.

Wat ga je doen?

  • Kennismaken met onmogelijke keuzes met geld.
  • Signalen herkennen van armoede en de emotionele koppeling.
  • Oordelen en veroordelen herkennen van armoede en de theorie van schaarste .
  • Je leert waarom ook in Nederland het je ontworstelen aan armoede uniek is; met behulp  van praktijkvoorbeelden.
  • Je wordt getriggerd na te denken hoe je deze ervaring in jouw werk gaat toepassen.

Een interactieve sessie waarbij je onmogelijke keuzes ervaart en gelijktijdig kennis opdoet over de feiten en cijfers.

Marjorie Heethaar, partner Opstaan & Opvallen


Ronde 2 - 15.30 uur


Sessie 6

SessiesMaatschappelijk Verantwoord Incasseren bevorderen met RPA en AI

Hoe blijf je maatschappelijk verantwoord incasseren in een steeds veranderende wereld? Want rond robotisering en Artificial Intelligence-oplossingen hangt soms best een negatieve sfeer. Werk wordt afgenomen en waar computers het werk overnemen, gaat persoonlijke aandacht verloren. Maar klopt dat wel? Eigenlijk is zelfs het tegenovergestelde waar. Als je de technieken slim inzet en repeterend werk voor mensen reduceert, blijft er juist méér tijd over voor persoonlijke aandacht voor huurders.

 Zo gebruikt Ultimoo Incasso RPA en AI o.a. voor:

  • Automatische verwerking van chats, e-mails en eenvoudige verzoeken van debiteuren.
  • Automatische kwaliteitscontroles voor betere dienstverlening.
  • Directe transcriptie van gesprekken voor efficiëntere verwerking en kwaliteitsdoeleinden.

Kortom, wij zetten deze mooie technieken in om administratieve handelingen te automatiseren, zodat onze incassospecialisten meer tijd hebben voor waar het écht om gaat: duurzame oplossingen vinden voor huurders met een betalingsachterstand!

Rick Vink neemt je tijdens de interactieve sessie mee in de mogelijkheden van deze technieken en hoe ze jou kunnen helpen bij huurincasso. Natuurlijk staat hij ook stil bij de voor- en nadelen en laat hij zien waar de valkuilen zitten.

Rick Vink, specialist op het gebied van machine learning  ‘School of Data Science’


Sessie 7

SessiesSessiesDe ervaringsdeskundige als brug tussen incasso en bewoner

In deze sessie gaan we in op de vraag wat de meerwaarde van ervaringswerk is in het sociaal domein en wat er bij komt kijken. Verder nemen we je mee in het dagelijks werk van de ervaringswerkers; hoe komen zij wél achter die voordeur en wat doen zij anders rondom bijvoorbeeld afstand versus nabijheid of formeel versus informeel? En we gaan met jullie in gesprek rondom dit thema waarbij niets taboe is.

Alex Schepel, senior ervaringswerker en Riane Kuzee-Hoogeveen, ervaringswerker armoede en sociale uitsluiting, Sterk uit armoede


Sessie 8

SessiesBewindvoering, dat kunnen we toch zelf regelen?

Een middel dat niet heel bekend is, is het aanvragen van beschermingsbewind door de gemeente. Het klinkt heel simpel: een huurder die niet goed is met geldzaken onder bewind laten stellen als de huurachterstand flink is opgelopen.

Wij nemen je graag mee in het traject dat we hebben doorlopen: wat is de aanleiding, welke overwegingen spelen mee en waar lopen we tegenaan?

Ellen Tolhuis, bewindvoerder en Enna Willems (foto), adviseur kwaliteit schuldhulpverlening gemeente Hilversum


Sessie 9

SessiesVroegsignalering; dilemma’s, belangen en voorbeelden

Huurders die de huur niet betalen, niemand zit daarop te wachten. Gemeenten, verhuurders en schuldhulpverleners slaan de handen ineen om de wettelijke taak van vroegsignalering uit te voeren. Vroegsignalering in deze context staat historisch gezien in de kinderschoenen. Onderzoek en uitvoering laten op het oog nog tegenstrijdige resultaten zien.

Wat zijn de dilemma’s, wat zijn de belangen, hoe houden we koers en wat zijn voorbeelden uit de praktijk?

Jaap-Jan Broer, manager Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland


Sessie 10

SessiesDe Service Level Agreement (SLA): achterhaald of het middelpunt van een dynamische samenwerking?

Om maar met de deur in huis te vallen: 86% van de SLA’s tussen corporaties en incassopartners blijkt achterhaald te zijn. Als SLA intermediair begeleidt WocoWijzer al bijna 10 jaar corporaties en incassopartijen met het realiseren van nieuwe contract- en werkafspraken, kortgezegd de SLA.

Een opdracht daartoe begint vrijwel altijd met de mededeling dat de SLA ge-update moet worden en dat het vast niet zoveel voeten in de aarde heeft. Maar eenmaal ingezoomd op wat er in de bestaande afspraken is geregeld en hoe zich dat verhoudt tot de huidige praktijk van huurincasso in de corporatie, blijkt dat in de volle breedte de samenwerking anders ingericht moet worden. Dit zien wij in 86% van de aanvragen.

Tijdens de sessie neemt WocoWijzer je mee rondom de vraag of jouw samenwerkingsafspraken met de deurwaarder of het incassobureau tot deze 86% behoort. Om de sessie dynamisch te maken, is het van belang dat je op de hoogte bent van de SLA, samenwerkingsafspraken of werkafspraken.

We delen de valkuilen van een achterhaalde SLA, informeren je over de toegevoegde waarde van WocoWijzer aan de SLA-tekentafel en geven je enkele tips mee die niet mogen ontbreken in een dynamische vooruitstrevende SLA.

Robert Leeuwenburgh, oprichter WocoWijzer


 

 

 

 

 

Partners

Partners                    Partners                    Partners

Updates Studiedag Huurincasso

Klik hier voor alle items

Terug naar boven