Hoelang duurt het voordat mensen om hulp vragen na de eerste achterstand? En om welke schuldeisers en bedragen gaat het eigenlijk? Nieuwe cijfers laten zien dat mensen na bijna 8 jaar om hulp vragen. Vaak gaat het om schulden voor vaste lasten of overheidsinstanties. Vroeg ingrijpen is dus belangrijk.
Salaris binnen? Dan daarna op één dag alle vaste lasten eraf. Daarvoor pleit financieel voorlichtingsbureau Nibud. "Allerlei rekeningen van vaste lasten worden de hele maand door afgeschreven. Daardoor is het lastig grip te hebben op je uitgaven", zegt directeur Arjan Vliegenthart van Nibud naar aanleiding van berichtgeving in het AD.
Gemeenten en s chuldhulporganisaties willen pas afspraken maken als structurele financiering rond is.
De VNG, Divosa en de NVVK stellen het ondertekenen van de bestuurlijke afspraken over vroegsignalering van schulden uit. De drie partijen willen van het kabinet duidelijkheid over de financiering van deze wettelijke taak. Momenteel is die financiering niet structureel geregeld. Deze staat maar vast voor drie jaar.
Een op de drie ouders (33%) geeft aan het (enigszins) lastig te vinden om een goede aanpak te bepalen voor de financiële opvoeding van hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder 1.000 ouders. Dat zij soms moeite hebben met een goede aanpak, is niet gek. Negen procent van de ouders heeft zelf namelijk geen goede financiële opvoeding gehad en ervaart daar nog steeds de gevolgen van.
De Belastingdienst gaat samen met de Dienst Toeslagen en 10 gemeenten helpen om problematische schulden bij burgers te voorkomen. Dit doen ze samen via het experiment Vroegsignalering, dat op 1 juni 2025 begint.
Gemeenten zijn vanuit de wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) de aangewezen instantie om burgers te helpen als ze in financiële problemen dreigen te komen. Om ze daarbij te helpen zijn verschillende instanties sinds 2021 verplicht om betalingsachterstanden aan gemeenten door te geven. Denk aan betalingen voor gas, water, licht, huur en zorgverzekeringen. Met die informatie kan de gemeente bijvoorbeeld zien dat het op een bepaald adres niet goed lijkt te gaan. En contact opnemen met de bewoners om hulp te bieden om te voorkomen dat problematische schulden ontstaan.